April 08, 2016

Fit versus slank | coffee conversations


Sinds begin 2016 heb ik mijn levensstijl drastisch omgegooid. Ik had nog nooit een sportschool van binnen gezien, laat staan iets van lichamelijke beweging gedaan. Sport was niet zo mijn ding. Helaas merkte ik dit ook, niet zo zeer fysiek, maar vooral mentaal. Zowel mijn energie als mijn zelf-discipline was nergens te bekennen. Dit moest en kon anders! Er zijn zoveel dingen veranderd sinds 3,5 maand. Ik weet dat dit pas het begin is, maar ik probeer mijn grenzen beetje bij beetje vooruit te duwen. Ik dacht dat het misschien leuk was om mijn positieve ervaringen met jullie te delen!

1. bewust eten?
Ik zal heel eerlijk zijn, het sporten vond ik in het begin niet eens het probleem, het was vooral het "gezond eten" waar ik tegenop zag. Op Instagram word je plat gespamd met havermout ontbijtjes en bananen pannenkoekjes. Nou, ik heb het oprecht een kans gegeven, maar ik kan er echt helemaal niets mee. Eten is een belangrijk onderdeel van mijn leven en ik ga niet met tegenzin een bak pap naar binnen werken omdat het o, zo gezond voor je zou moeten zijn. nope. Ik ben begonnen met mijn porties te verminderen, en deze te verspreiden over de dag. Veel groentes, geen boter, brood etc. Kijk naar de dingen die jij zelf kan missen en luister naar je lichaam. Het maakt echt niet uit als je niet van chia zaadjes en bananenbrood houd.

2. Sportbuddy
Ik ben erachter gekomen dat sporten in mijn uppie niet werkt voor mij. Ik heb die stok achter de deur nodig en dat doe ik door met iemand samen te sporten op vaste dagen en vaste tijden. Normaliter adviseer ik te sporten wanneer je zin en tijd hebt, maar om heel eerlijk te zijn, wie heeft er in het begin zin om te sporten? Door het gewoon samen te plannen en het in je wekelijkse routine te verwerken wordt het een gewoonte.

3. Instagram accounts
Instagram is dé plek waar mensen hun foto's plaatsen van hun abs, after workout dinner, (fake) cheat meals, sportschool activiteiten en noem maar op. Helaas, word er ook enorm veel bullshit op geplaatst. Voor sommige is het inspirerend voor andere demotiverend. Iedereen gaat voor andere redenen naar de sportschool, de een voor af te vallen, de ander voor spieropbouw. Als je mensen volgt op Instagram kijk of het aansluit bij jouw principes. Ik volgde een tijd langs de verkeerde mensen en raakte lichtelijk gedemotiveerd door vrouwen die constant foto's plaatste van hun dunne buikjes. Social media kan gevaarlijk zijn, je moet jezelf niet gaan vergelijken met andere, zeker niet als het gaat over je eigen lichaam.

4. Geen doel, maar een levensstijl
Normaal gezien als mensen gaan sporten streven ze naar een bepaald gewicht. Dat kan natuurlijk! Super tof als dit voor jou goed werkt. Ik zelf werk niet naar bepaalde doelen toe, voor mij draait het om een gezonde levensstijl. Ik word helemaal gek als ik gefocust ben op mijn gewicht. Je hebt maar 1 lichaam, zorg dat je hier goed voor zorgt. Tuurlijk is het fijn als ik in de zomer met een strak buikje in mijn bikini over het strand kan paraderen, wie wil dat niet? Maar dat weegt voor mij niet op tegen een vrijdagavond lekker borrelen met een wijntje en hapjes met mijn vriendinnen. Als jij af en toe sport, verantwoord en gevarieerd eet, ben je super bezig!

5. Vrienden
Last but certainly not least. Een hele belangrijke factor voor mij zijn de mensen met wie ik mij omring. Nu ik zelf bewust bezig ben met sporten en eten, valt het mij op dat mijn omgeving er ineens ook heel erg mee bezig is. In het begin werd ik sterk beïnvloed door enkele mensen om mij heen en de keuzes en doelen die zij stelde voor zichzelf. Ik merkte onbewust dat ik aan het streven was naar iets waar ikzelf helemaal niet achter stond. Dit waren niet mijn doelen. Ik voelde mij enorm bekeken tijdens dinertjes als ik aan het genieten was van mijn bordje eten, wat als gevolg had dat ik dan maar minder ging eten. Omring je met mensen die een positieve invloed hebben op jouw levensstijl, maar ook zelf gezonde keuzes maken.

Een lang verhaal kort gemaakt, maak keuzes die bij jou passen en luister naar je lichaam. Ik heb af en toe dagen erbij dat ik het niet voor elkaar krijg om "bewust" te eten, en dat is helemaal niet erg! Focus je niet te veel op dat strakke buikje, maar geniet ook gewoon van het feit dat je lekkerder in je vel zit dan eerst! Je bent aan jezelf aan het werken, dat alleen al is positief. Als laatste tip, doe het voor jezelf en niet voor een ander of vanwege een bepaalde sociale druk, je wordt er anders echt niet gelukkiger van.

Merk jij iets van de sociale druk wat betreft slank zijn en gezond eten? En hoe sta jij tegenover sporten?

Liefs,
Lara

3 comments :

  1. Haha ik was na drie keer juist echt verslaafd aan mijn havermoutpap, ik vind dat echt oprecht super lekker! Maar ik hoor van veel mensen dat ze alleen het idee 'pap' al te smerig vinden, so you're not alone! ;) En je hebt helemaal gelijk, een gezonde levensstijl doe je voor jezelf en ook allen jij kunt dat voor jezelf doen. Niemand anders hoeft (en kán) jouw leven bepalen en jij bent degene die het beste voor jezelf kan zorgen. (:

    ReplyDelete
  2. Een buddy is inderdaad ideaal maar je moet er ook echt tijd voor maken en blijven maken! liefs

    ReplyDelete
  3. Wat goed dat je je levensstijl zo hebt omgeslagen! Ik ben zeker akkoord met het voedsel-gedeelte, ik lust ook helemaal geen havermout en dergelijke dus hou het gewoon op 'gezond' (doorheen de week dan toch, weekend mag al wel eens ongezond :D)
    Veel waarheid in dit blogbericht, love it!
    groetjes

    ReplyDelete

Image and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPic

Instagram